28 Luty

Rozszerzanie diety niemowlaka

Rozszerzanie diety niemowlaka to temat, który nurtuje większość rodziców. Jak się za to zabrać? Kiedy zacząć? Od jakich produktów? W jakich ilościach?

Podstawą żywienia niemowląt jest mleko mamy, bądź mleko modyfikowane. Jeżeli mówimy o wyłącznym karmieniu piersią, należy dążyć, aby docelowo trwało to pełne 6 pierwszych miesięcy. Jednak należy pamiętać o tym, że każdy czas podawania mleka matki jest dla dziecka niezwykle korzystny. Nie ma określonego czasu na zakończenie karmienia piersią, uznaje się, że po ukończeniu 12 m. ż. powinno trwać tak długo jak chce dziecko i mama. W przypadku dzieci karmionych wyłącznie mlekiem modyfikowanym pierwsze pokarmy należy wprowadzać po 4 miesiącu życia dziecka. Wprowadzanie pokarmów uzupełniających można zacząć nie wcześniej niż w 17 tygodniu życia, jednak nie później niż w 26. To jest długi czas na rozpoczęcie przygody z nowymi produktami.

Od czego zacząć? Co prawda nie ma naukowych zaleceń jeśli chodzi o dobór kolejności produktów , jednak biorąc pod uwagę fakt, iż od najmłodszych lat tworzą się preferencje żywieniowe – zdecydowanie warto rozpocząć od podania warzyw, a dopiero w drugim etapie owoców. Jak to powinno wyglądać w praktyce? Korzystajmy z warzyw sezonowych z wiadomego, pewnego źródła. Jeżeli mamy możliwość mrożenia produktów z „ogródka” - to również jest korzystne rozwiązanie. Pierwsze warzywa, które polecam to np. dynia, ziemniak, cukinia, marchewka. Niewielką ilość należy ugotować na parze lub w małej ilości wody, po czym dokładnie zmiksować na gładkie puree i po wystudzeniu – można podać dziecku plastikową łyżeczką. Pierwsza styczność z pokarmem powinna być w niewielkiej ilości: 2 – 3 małe łyżeczki. W późniejszym okresie można już zwiększać ilości. Każdy nowo wprowadzony pokarm warto podawać przez ok. 3 dni bacznie obserwując dziecko. W momencie, kiedy zauważy się niepokojące objawy (nadmierne gazy, wzdęty brzuszek, niepokój dziecka, zmieniony niepokojąco stolec) wykluczamy dany produkt. Po uporaniu się z pierwszymi warzywami, pora na owoce: jabłko, banan, brzoskwinia, morela. W dalszej części należy wprowadzić chude mięso (kurczak, indy, wołowina, cielęcina, królik), które jest głównym źródłem żelaza, a po 7. miesiącu rybę. Kolejnym nowym produktem powinien być nabiał, np. jogurt naturalny (bez dodatku soli czy cukru). Dania na bazie mleka można zacząć podawać dopiero po 12 m.ż. Produkty zbożowe można podawać dziecku zaraz po wprowadzeniu pierwszych warzyw i owoców.

Pamiętaj! Produkty należy wprowadzać POJEDYNCZO! Tylko wtedy mamy pewność co ewentualnie dziecku mogło zaszkodzić. Nie używaj soli i cukru – to produkty niedozwolone dla niemowląt! Nie zmuszaj dziecka do jedzenia ! Ty wybieraj co i kiedy dziecko ma zjeść, a dziecko niech zdecyduje czy i ile ma ochotę.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ